Zoekresultaat

76 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Verzamelbesluit Besluit inburgering 2021

    De voorgestelde wijziging van het Besluit inburgering 2021 lost een aantal knelpunten op die gesignaleerd zijn in de uitvoering van het stelsel inburgering dat in werking is getreden op 1 januari 2022.

  • Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo

    Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom.

  • Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO

    Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.

  • Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind

    Er worden twee nieuwe bevoegdheden voor het schoolonderwijs in de wet opgenomen, een bevoegdheid voor het jonge kind en een bevoegdheid voor het oude kind. Ook kunnen bekwaamheidseisen en toelatingseisen hiervoor aangepast worden. De commissie Onderwijsbevoegdheden zal begin 2021 een advies uitbrengen over de invulling van bekwaamheidsgebieden en opleidingsroutes. Dit advies zal naar verwachting ook raken aan het doel van dit wetsvoorstel

  • Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs

    Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.

  • Wetsvoorstel bevoegdheden VO

    Dit wetsvoorstel behelst 2 maatregelen: 1) docenten met een getuigschrift van de lerarenopleiding basisonderwijs (de Pabo) worden benoembaar voor het praktijkonderwijs. 2) Er wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor een tabel van schoolvakken waarvoor geen bevoegdheid kan worden behaald via een lerarenopleiding. De tabel geeft inzicht in de voor die vakken geldende bekwaamheidseisen. Geregeld wordt welke getuigschriften van lerarenopleidingen een onderwijsbevoegdheid geven voor die vakken.

  • Besluit kwaliteit v so

    In het voorgestelde Besluit kwaliteit (v)so worden kerndoelen vastgesteld voor de uitstroomprofielen van het vso, en worden verschillende bepalingen van de Wet kwaliteit (v)so nader uitgewerkt.

  • AMvB passend onderwijs

    Een verslag van de reacties die zijn ontvangen tijdens de periode van de openbare internetconsultatie van dit besluit, zal worden opgenomen in de toelichting.

  • Wetsvoorstel tot invoering van de tbo-maatregel

    Dit wetsvoorstel introduceert een nieuwe strafrechtelijke maatregel die verplicht tot het volgen van onderwijs. Deze maatregel 'ter beschikking stelling aan het onderwijs' (tbo-maatregel) kan worden opgelegd aan jeugdigen en jongvolwassenen van 12 tot 23 jaar ten tijde van het plegen van een delict. Het onderwijs waar het om gaat is voortgezet (speciaal) onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Het wetsvoorstel vloeit voort uit het regeerakkoord 'Bruggen slaan'.

  • Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs

    Consultatie betreffende de inpassing van het leerwegondersteunend onderwijs (hierna: lwoo) en praktijkonderwijs (hierna: pro) in het stelsel van passend onderwijs. Op de website www.passendonderwijs.nl is meer te lezen over passend onderwijs.